Archive Portal Europe

donderdag 1 juli 2010

Jakarta mengelmoes

Lang leve de jetlag. Slaap? Ik heb het niet. Dat is handig aangezien het WK zich hier in de nacht afspeeld. Op reis zijn is één ding, het WK missen is een tweede. Hoewel Indonesië geen team in het toernooi heeft, is men hier bloedfanatiek. En dat gaat gek genoeg heel eerlijk. Men verdeelt het aantal aanwezigen namelijk over twee groepen: groep x is voor het ene team en groep y voor het andere. Wij waren voor Spanje. 

Door het voetbal (en de Bintang) begon de dag wat traag. Dat is gezien de hitte helemaal geen verspilde tijd, want Jakarta is naast druk vooral HEET. Gelukkig heb ik hier helemaal geen last van: ik voel mij hier als een vis en het water. Ik heb duidelijk roots hier. Iedereen lijkt op een oom, tante of neef, maar dan kleiner. Toch wijzen steeds meer kleine dingen op het onontkenbare feit dat ik hier niet thuishoor: het begint met lachen, vervolgt met wijzen en eindigt met 'gado gado'. Ik mag mij dan wel op en top Indo voelen, maar daarmee spreek ik nog geen woord Bahasa.  

Dit gebrek is tevens een zegen want we eten hier fantastisch: wat een late night snack had moeten zijn, werd een een volledige rijsttafel! 


Dan ben je blij dat je niet op de budgettour bent. Toch voel ik mij af en toe bezwaard. Rijk ben je hier snel, maar arm nog sneller. Links en rechts zie je dat niet iedereen profiteert van de welvaart. 

Welvaart creëer je echter voor een groot deel zelf en dat principe hebben de taxi chauffeurs hier het beste begrepen. Lopen is namelijk niet echt een optie in de stad. Het kan wel, maar dan moet je over meer dieptezicht beschikken dan deze halve blinde. Een goed alternatief is dan de taxi. Prachtige mannen en assertief, want de fooi berekenen ze zelf wel. 'Doe maar 5000 terug...', zei ik bijvoorbeeld tegen één van hen. Nou, dat had hij zelf al bedacht :)

Als afsluiter van de dag ben ik toen maar een potje gaan schaken met de zoon van de sigarettenverkoper aan de overkant. Grondig verslagen keerde ik tevreden terug na de eerste echte dag in Jakarta, Indonesië. 

2 opmerkingen:

  1. Leuk je reis zo een beetje mee te krijgen. Nog bustips gekregen op je twitteroproep?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee, helaas niet, maar dat kan ook liggen aan het feit dat Salatiga nu niet echt een reisbestemming is. We hebben sinds Jakarta trouwens geen blanken meer gezien. L. wordt met open mond aangestaard in de kampong en dessah ;-)

    BeantwoordenVerwijderen