Archive Portal Europe

donderdag 8 juli 2010

HBS meneer... Meisjes uit Arnhem! Aduh!

Morgen vertrek ik vanuit Yogya richting Lovina op Bali. Het betere strandwerk. De stad zit er op en L. is donderdag jarig (ze wordt weer 30). Dat zal een ander soort Indonesiƫ worden.

Yogya een toeristische must do. Niet alleen heeft Yogya een echte kraton, ook de omgeving geeft voldoende reden tot een kort verblijf. Want niets minder dan de Borobudur en het Prambanan tempelcomplex staan op enkele kilometers buiten de stad.


View Larger Map

Yogya is het leukst als je een beetje voorbereid naar de stad komt. Je moet de geschiedenis kennen om de stad te kunnen waarderen. Want zoals in alle andere Aziatische steden zou een welstandscommissie nog enig missiewerk te verrichten hebben. Het toppunt van de stad vond ik dan ook het levende stuk geschiedenis dat ik tegen het lijf liep in de kraton. Het was een van de oudere beheerders die nog vloeiend Nederlands sprak. Beter dan hullie in Nederland schatte ik zo in. Hij was ook niet te stoppen: "HBS meneer. Ik was zwak in de wiskundige vakken, maar sterk in de sociale vakken. En weet u wat ze zeggen over Arnhem? Dat de meisjes zo mooi zijn! Meisjes uit Arnhem! Aduh!"

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen