Archive Portal Europe

zondag 4 juli 2010

Kerata api


View Larger Map

Terwijl ik dit schreef, schoof ik met de Argo Lawu richting Yogyakarta. Eigenlijk zou ik toen met mijn gezicht tegen het raam geplakt moeten zitten om alle cultuur op te vangen, maar dat hoefde niet. Het was pikkedonker, in de verte een lange rij oranje lantaarnpalen. Het was net de Nederlandse polder. De schuldigen: de Indonesische schooljeugd. Op vakantie met paps, mams, broertjes, zusjes, opa en oma. Alleen de nachttrein had nog twee plekjes. 

Niet dat dit de reis saai maakt. Integendeel, 's nachts reizen is per definitie spannend. Waar ben je? Waar ga je heen? Het is een raadsel in het donker. Letterlijk, want we zijn op goed geluk ingestapt. Dit was minder avontuurlijk dan het klinkt. Voor vertrek liepen wij het Gambir treinstation in en werden we door het stationshoofd richting perron empat gestuurd, op het perron wist zijn collega echter te vertellen dat dit toch echt tiga moest zijn, maar dat was volgens een medereiziger een misvatting, waarop omgeroepen werd dat vanaf perron dua de trein naar Yogyakarta zou vertrekken. Het Belgische koppel naast ons ging voor tiga en wij uiteindelijk ook. Pas toen de conducteur onze kaartjes knipte zat ik lekker. Er kwam zelfs nasi. 


- Posted using BlogPress from my iPhone

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen