Archive Portal Europe

woensdag 28 juli 2010

Familiebezoek en onderzoek

Stamboomonderzoek. Als student Geschiedenis had ik er niets mee. Tijdens mijn frequente koffiepauzes vond ik niet het onderzoek, maar de onderzoekers fascinerend. Ze konden uren met elkaar praten over verre voorouders en concludeerden dan meestal met de opmerking dat zij waarschijnlijk afstamden van een oud adellijk geslacht. Het zal je hobby maar zijn dacht ik dan.

Alles veranderde toen ik na het wederom scheiden van mijn ouders (2x trouwen = 2 x scheiden, ze doen graag dingen dubbel). Op dat soort momenten wil je namelijk wel weten uit wat voor soort hout je eigenlijk gesneden bent. Mijn vader is wat zwijgzaam over dat soort zaken, maar daar heb je dan gelukkig archieven en archiefinstellingen voor.

Als ik kijk naar de verschillende netwerken en mijn eigen ervaring dan valt mij op dat de genealoog het zelf wel red in eigen kring. De vriendendiensten bewijzen dat. Als archief en als archivaris moet je daar niet willen helpen. Luisteren is voldoende: het is jouw taak om te zorgen dat de bronnen toegankelijk blijven of worden gemaakt. Dat je weet wat je hebt en wat je niet hebt. Welke antwoorden je moet hebben vertelt de gemeenschap wel.

De FamilySearch indexing tool is een goede manier om bronnen gestructureerd en eenduidig te ontsluiten. Ik heb niet veel voeling met de achterliggende organisatie en diens motivatie, maar dergelijke instrumenten zijn mijns inziens onontbeerlijk bij de ontsluiting van genealogische bronnen.

1 opmerking:

  1. Die genealogen die redden zich wel, al jaren lang. Wat dat betreft vormen zij al communities en web 2.0 constructies al jááren voordat die begrippen verschenen. Ondanks die zelfredzaamheid is het goed die grote groep bezoekers niet te veronachtzamen. Goed luisteren en bronnen toegankelijk maken en houden zoals je zelf ook zegt.

    Zelf stam ik volgens mij af van keuterboeren (omgeving Deventer), vooralsnog heb ik nog niet de behoefte gevoeld dit profiel op te pimpen met artsen uit de derde lijn of een afgedwaalde jonker of graaf in de 16e eeuw.

    BeantwoordenVerwijderen