Archive Portal Europe

dinsdag 25 mei 2010

Motivation by wiki

Motivation

Mijn conclusie na het bekijken van diverse wiki's is voor mij dat een wiki zo succesvol is als de gebruikersgroep die er achter staat. Een niet zo een wereldschokkende conclusie, maar als ik denk aan de toepassingen wel een heel belangrijke. Is je gebruikersgroep klein, slecht gemotiveerd of zit deze gewoon zonder tijd dan is een wiki net zo handig als elke ander kennisdelingsinstrument. Sterker nog, dan zou ik er niet eens aan beginnen.

Motivation


Maar beschik je wel over die potentieel grote, gemotiveerde en enigszins timemanagementgewijsonderlegde gebruikersgroep dan is de wiki een ideaal instrument om kennis te delen en vast te leggen. Zeker wanneer de middelen beperkt zijn en je niet te veel wil leunen op een ondersteunende organisatie.

Het lijkt mij een ideale manier van werken binnen een kennisorganisatie. Je krijgt als deelnemer een eigen verantwoordelijkheid en vrijheid ten opzichte van de organisatie om je kennis vast te leggen en te delen. Dat laatste maakt het nog idealer omdat je informatie automatisch voor de gehele groep beschikbaar maakt. Dat dwingt je er als auteur toe om je bijdrage goed te ordenen en op te schrijven. Peer review on the job! Wat wil een kenniswerker nog meer?

Peer Review Monster

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen