Archive Portal Europe

zaterdag 3 april 2010

#6 Ontdek Flickr

Foto's maken, foto's online bewaren, foto's delen. Hadden ze Flickr maar een jaartje of twintig geleden gehad. Dan had ik misschien ook wat meer kinderfoto's over. Ruud in een badje. Dat soort dingen.

Helaas heb ik nog één chronologisch slecht geordend fotoboek met foto's uit mijn jeugd over. Het resultaat van mijn omzwervingen als student, een scheiding hier en daar en een misverstand over een aantal verhuisdozen. Zie hier het resultaat:

Gelukkig hebben we nu dan Flickr. Nooit meer mijmeren over het verleden naar aanleiding van een verloren Praxisverhuisdoos. Gewoon een zoekvraag opvoeren en daar zijn ze dan: de babyfoto's.

Dat hoeven we niet eens zelf te doen. Kijk maar naar de photostream van het Nationaal Archief. Mijn vader heeft geen foto gemaakt toen hij vanuit Tandjung Priok op de boot (Johan van Oldebarneveld) naar Nederland werd verscheept op verzoek van Soekarno, maar via Flickr kan hij een stukje van zijn verleden (her)ontdekken. Vandaar ook de de onderstaande foto van een schoolklasje kleine Indo's. Zo heeft mijn vader ze ook gebouwd.

Repatrianten

3 opmerkingen:

  1. Leuk stukje! Door de overdracht van stichting Het Gebaar en jouw blogpost heb ik mij voorgenomen meer te weten te komen over het verleden van mijn moeder: het jappenkamp, de bootocht naar Nederland, de opvang in Nederland, etc. Mijn moeder en oma leven helaas niet meer, maar ik heb nog Indische familieleden die kunnen verhalen over hun belevenissen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel! Je verleden onderzoeken is als Indo soms lastig. Over veel dingen wordt niet graag gepraat. Weet je hoe je moeder en oma zijn overgekomen? We hebben bijvoorbeeld het archief van de Stoomvaart Maatschappij Nederland (SMN), 1869-1972 daar zitten passagierslijsten in. En ik wacht met smart op het archief van het Hoge Commissariaat in Indonesië te Jakarta. Een rijke bron...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen,
    Mijn naam is Daan Holthausen geboren in Bandung.Ik ben op zoek naar passagierslijsten van de Oranje, thuisreis. Afvaart 67-68 en 69.op 18-05-56//12-07-56//08-09-56.Van Tandjong Priok naar Amsterdam.Ik zoek personen uit Bandung die op één van deze afvaarten gezeten moeten hebben.Kunt u mij misschien helpen ? ik ben al bij het Nationaal Archief geweest, maar krijg de indruk dat die lijsten niet compleet zijn.Bij voorbaat dank,
    D.Holthausen

    BeantwoordenVerwijderen