Archive Portal Europe

zaterdag 3 april 2010

Filmen alsof je leven er van af hangt

Ding #8 komt wat laat voor mij. Youtube is al een oude bekende. Hele avonden kun je er mee vullen. Vaak het teken dat het feestje thuis klaar is... Want zo begint het meestal: je laat een filmpje zien aan je vrienden en daarna weet iedereen er wel weer eentje. Exit feestje; enter Youtube. Ik eindig meestal bij Eddy Murphy en Michael Jackson.



Maar gelukkig zijn er ook serieuzere toepassingen voor Youtube. Zo kunnen we dankzij het Nationaal Archief de gehele 7e Ketelaarlezing terugzien op Youtube...



Inspirerend, maar misschien leent de Ketelaarlezing zich niet echt voor dit medium. Youtube noem ik vluchtig en daar hoort bij luchtig. En dat hebben ze bij Digital Preservation Europe (en die kun je zelf niet vluchtig noemen) begrepen.




Youtube kan dus gebruikt worden om een heel ander publiek te bereiken! Maar hou dan wel rekening met de concentratiespanne van dat publiek ;-)

1 opmerking:

  1. Achteraf bezien zou ik ook nooit meer een filmopname van het type Ketelaarlezing opknippen in 9 (!) delen voor YouTube. Wat beter beviel is de bewerking van de opname tot MP3. Volgens mij leent een 90 minuten durende lezing plus Q&A zich hier beter voor.
    De spanningsboog, inderdaad, is
    in de loop der jaren een stuk korter geworden. Dat merkte ik laatst overigens ook al toen ik Dial M for murder keek... Gaaaaap :-S

    BeantwoordenVerwijderen