Archive Portal Europe

zondag 18 april 2010

Op de kaart


Grotere kaart weergeven

Na het kijken van een documentaire over SXSW in Austin Texas ben ik begonnen met georeferen. Één van de ‘entrepreneurs’ sprak zijn vertrouwen uit in de Gowalla. Dan kun je natuurlijk niet achterblijven.
Gowalla is ‘the easiest way to share places you go with friends’. Dat hebben mijn friends geweten: ik hield enkele dagen nauwkeurig bij waar ik was, wanneer ik daar was en eventueel wat ik daar deed. Dat werd mij –tot mijn grote verbazing- niet in dank afgenomen. Het blijkt namelijk dat ik mij meestal op een NS station bevind en dat kan niemand ook maar iets schelen. Ik werd dan ook vriendelijk verzocht mijn georeferentie te staken. Of in ieder geval de link naar Twitter en Facebook te doorbreken. Ik ben maar gestopt. Georeferen is niets voor mij.

Archiefstukken daarentegen zijn ideaal georeferentiemateriaal. Archief is procesgebonden informatie waarmee wij als onwetende burgers processen kunnen reconstrueren. Elk proces heeft geografische kenmerken. Bij kaarten is die link evident, maar ook tekstuele archiefdocumenten kunnen nu eenvoudig geografisch tot leven gebracht worden. Dat maakt mij ook zo nieuwsgierig naar de acquisitie van tweets door de LOC. Zit hier ook de geoinfo die je aan een tweet kan toevoegen bij zoals Layar dat al doet? De landkaart van een roddel…


Terug naar de bron weergeven op een grotere kaart

1 opmerking:

  1. Ha Ruud,

    Ongelofelijk dat je vrienden het niet kunnen waarderen dat je in het kader van een (intern) opleidingsprogramma allerhande 2.0 experimenten aan het uitvoeren bent ;-)

    Overigens is je punt herkenbaar. Een tijdje heb ik m'n tweets laten doorsluizen naar hyves maar door het ontbreken van een fatsoenlijke context ben ik daar ook maar mee opgehouden. Dat punt blijf je een houden. Wanneer je je content van het ene platform z'n weerslag laat hebben op het andere, zal hierbij onherroepelijk context verloren gaan. In hoeverre is men op dat andere platform in staat die context op te vullen?

    Overigens zouden de vrienden inmiddels wel bekend moeten zijn met dit fenomeen, toch? Zeker wanneer je bij je locatie nog wat extra informatie toevoegd.

    Leuk idee archiefstukken te voorzien van locatie. Die valt natuurlijk al via de context (indirect) te achterhalen via de opsteller, zorgdrager, afdeling, datum, kenmerk etcetera.

    Het zou een aardig idee zijn wanneer je via een soort van my tracks de trail van een document zou kunnen volgen. Overigens moet je dan nog wel een kleine tijdsdimensie zien in te bouwen...

    BeantwoordenVerwijderen