Archive Portal Europe

zondag 6 juni 2010

Instant alles

Infobesitas. Een nieuwe ziekte voor een nieuwe tijd.

Get Microsoft Silverlight Bekijk de video in andere formaten.

Op GGZnieuws.nl wordt beschreven wat deze nieuwe aandoening inhoudt. De angst om er niet meer bij te horen omdat je bepaalde informatie mist. Vervelend, omdat de informatie je massaal toegeworpen wordt. Als archivaris heb je het relatief makkelijk, want je bent getraind in het selecteren en waarderen van informatie. Aan het archivarislijf geen polonaise!

Zeker niet omdat we met velen zijn en we allemaal bijdragen aan het selectie en waarderingsproces. Via Twitter, Facebook, LinkedIn en Instant Messaging (IM) houden we elkaar op de hoogte van de laatste nieuwtjes, wetenswaardigheden en voetbaluitslagen. Overige informatie is ruis.

IM is nog directer. Even een bilatje met een collega in Korea? Geen probleem: direct contact, zonder ruis. Andersom kan onze archiefgebruiker vanuit de eigen luie stoel vragen afvuren over de laatste online toegang zonder dat daar een reis richting Den Haag tegenover moet staan.

Maar waarom niet even een belletje? Dat is toch ook direct? Een telefoontje kan natuurlijk ook altijd, maar beschrijf jij maar eens in drie tellen de linker bovenhoek van die Kadasterkaart... Met IM kun je direct een detailafbeelding meesturen. Handig, direct, eenvoudig en bovendien leuk.

1 opmerking:

  1. Om daar op voort te borduren...

    Co-browsing, daar zou nog wel wat meer van (willen) verwachten bij ons, zeker in de hoek van de (interne) dienstverlening.

    Hoe vaak ik en collega's ICT niet stuitten op problemen omschreven met de term DoetUtNiet. Volgens mij is dit een herkenbaar beeld bij de collega's van Dienstverlening.

    Wanneer je dan probeert te achterhalen waar het nu precies aan ligt valt dat niet meer te doorgronden. Nu hebben we daar de term PEBKAC voor maar beter lijkt mij gezamelijk, met de gebruiker te achterhalen, en live mee te muizen waar wél of géén probleem is...? Dat zou een geweldige anvulling zijn op onze dienstverlening die meer en meer leunt op digitaal gebruik.

    BeantwoordenVerwijderen