Archive Portal Europe

maandag 14 juni 2010

KVAN 2010: De eerste dag

Na een lange dag (in Amsterdam begint een dag Kerkrade om 5:45) in een prachtige omgeving is het tijd voor enige reflectie. Het diner is voorbij en de eerste sessies zijn ingedaald.
Grotere kaart weergeven 
is het tijd voor enige reflectie. Het diner is voorbij en de eerste sessies zijn ingedaald.


Hoewel ik mij had voorgenomen om de #pckvan10 bij te wonen, is dit er niet van gekomen. Het was eerst zaak om de Nationaal Archief stand in orde te krijgen. Presentaties laten zich soms slecht laden en de boekjes moeten natuurlijk goed gesorteerd worden. Toch was ik op tijd voor de plenaire opening van het congres die werd verzorgd door de burgemeester van Kerkrade. Ongevraagd gaf hij een interessante analyse van de recente verkiezingsuitslag in zijn stad. Hij moest het blijkbaar kwijt. 


Het congres werd rond 12:30 geopend en werd direct gevolgd door de eerste keynote. Dit was de lezing van Douwe Draaisma waarin hij een vergelijking trok tussen het geheugen en het archief. Een leuke metafoor en een erg leuke lezing. Deze keynote duurde echter tot 14:00 en de aandachtige lezer onder u heeft het al door: deze jongeman zat op hete kolen! Desondanks en dankzij mijn iPhone heb ik rustig gewacht tot na de opvolgende uitreiking van de Duparc prijs (die overigens zeer terecht is uitgereikt aan Julia Romijn-Wixley en Aron de Vries voor hun onderzoek naar toegankelijkheid) waarna ik met de andere archivarissen met Oranje koorts de 2e helft heb kunnen kijken van de naar mijn mening belabberde wedstrijd van het Nederlands elftal (pas toen Elia en Ibi er in mochten werd er voetbal gespeeld). 


Na die opwinding was het tijd voor arbeid. Als zaalvoorzitter had ik de eer de presentatie van Elco van Staveren in te leiden die inging op de plannen van de Koninklijke Bibliotheek om tot een landelijke platform voor online digitale publicaties te komen. Uitstekend verhaal met een duidelijke boodschap: alleen door onze verschillen te accepteren, kunnen we samenwerken.


Goede initiatieven kwamen ook naar voren tijdens de presentatie van RODIN (Referentiekader Opbouw Digitaal Informatiebeheer). RODIN 'is een handzaam instrument voor een adequate en toekomstbestendige inrichting van digitale beheersomgevingen. In de vorm van een checklist kunnen informatiemanagers, adviseurs DIV, archiefinspecteurs en auditors meten in welke mate hun organisatie 'in control' is als het gaat om de verschillende vastgestelde normen en standaarden op het gebied van digitale informatievoorziening. De checklist is niet alleen toepasbaar op overheidsinstellingen die onder de Archiefwet vallen, maar ook op niet-overheden die good governance hoog in het vaandel hebben.' Een goed initiatief, maar wat ik persoonlijk mis een wegingsfactor: wat betekent compliance met RODIN? Al is de selectie van de checkpoints natuurlijk een weging op zichzelf. 


Genoeg discussie voor de borrel dus. En daar ga ik dan ook nu naar toe.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen