Archive Portal Europe

donderdag 17 juni 2010

KVAN 2010: De tweede dag

De beste zaken op een congres worden doorgaans buiten het officiële programma gedaan. Tijdens de KVAN studiedagen is dat niet anders. Het is een uitstekende gelegenheid om je collega's in den lande beter te leren kennen en om de instelling overstijgende problematiek eens goed door te spreken. De in mijn vorige post aangekondigde borrel was in dat opzicht dan ook een succes. Met de collega redactieleden van het Archievenblad sprak ik over de mogelijkheden en onmogelijkheden van digitale publicatie. Vanuit Rotterdam kwam er informatie over het e-concern en met Gelderland werd publieksbereik besproken. Voldoende thematiek. Een nadeel van deze congresroutine is dat de nachten kort zijn. Zeker wanneer er abdijbier wordt geserveerd: Mens sana nonpotest vivere in corpore sicco.

Gelukkig was de eerste inhoudelijke sessie van de dag de keynote van Léon de Caluwé. In één woord: prachtig. Caluwé sprak over de verschillende stijlen van denken en doen. Veranderkunde met kleuren. Er was veel herkenning in de zaal en hier en daar een gele, blauwe, rode, groene of witte kop. Voor degenen die er niet bij waren (en daar schrijf ik natuurlijk voor) zal ik hier het verhaal niet over doen. Ik raad je aan de kleurentest te doen. Ikzelf ben kleurenblind.

Daarna was het tijd voor serieuze zaken en inhoud. Maarten Hillenaar (CIO Rijk) ging in debat met Martin Berendse (Algemeen Rijksarchivaris) over de toekomst van de informatiehuishouding van het rijk en de rol van het archief. De boodschap was duidelijk: samenwerken en elkaar aanvullen met als kern de openbaarheid van bestuur. Beide heren werden ondersteund door een prachtige Prezi.










Van bestuur weet ik sinds de KVAN dagen alles, want tijdens de ALV van de vereniging ben ik voorgedragen en benoemd tot student-bestuurslid van de vereniging. Een grote eer en inhoudelijk een erg leuke klus. Als studentlid heeft de opleiding natuurlijk mijn grootste aandacht, maar in dat kader kijk ik ook erg kritisch naar de certificering.

Als kersvers bestuurslid was het dan ook voor de hand liggend dat ik deelnam aan de sessie onder leiding van Paul Breevaart over de te schrijven Archiefvisie van OCW. De sessie was bedoeld als try-out voor de discussiesessies die OCW gaat organiseren om zich te laten informeren vanuit het veld.  De discussie moet nog loskomen, maar een eerste stap lijkt gezet.



foto: Rijckheyt, Heerlen

Hoewel er nog andere sessies zouden gaan starten meldde ik mij bij de stands, want er moesten een aantal zaken voorbereid worden. Als extra onderdeel van de studiedagen zou namelijk het voorstel 'Gemeenschappelijke e-Depot voorzieningen en services' worden ondertekend door een brede vertegenwoordiging stakeholders uit de archiefsector. Als geste werden de boekjes na afloop in gedrukte vorm verspreid en werden zij natuurlijk voor de digitale scherpslijpers (men kan, heb ik begrepen, soms zelfs aanstoot nemen aan niet-digitaal materiaal) ook via http://www.archief.nl/actueel/persberichten/presentatie-plannen-gemeenschappelijke-e-depotvoorzieningen digitaal beschikbaar gesteld. Inge Angevaare van de NCDD maakt verslag van de ondertekening op haar blog.

Tevreden verliet men daarna Rolduc. Het waren twee mooie dagen, leerzaam en interessant. Nogmaals hulde voor de organisatie! Op naar 2011!



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen