Archive Portal Europe

donderdag 18 maart 2010

Toegankelijkheid



Het is weer donderdag en dat betekent studeren. Archiefwetenschap. Vandaag staat er literatuurstudie voor de module toegankelijkheid op het programma. Volgens mijn laatste planning heb ik een kleine week achterstand, dus vandaag wil ik wat meters maken. Lastig aangezien ik mij wil werpen op het toepassingsprofiel metagegevens en de NEN-ISO 23081. Enorm belangrijk, maar nu niet echt meeslepende literatuur. Ik ga vooral kijken naar het aspect uitwisselbaarheid. De cruciale factor in mijn optiek. Vandaar ook dat ik als (studie)visie op toegankelijkheid heb geformuleerd:

Toegankelijkheid valt te beschrijven als de geschiktheid van een archiveringssysteem om op effectieve wijze het archief te laten interpreteren en diens stabiliteit en continu├»teit te waarborgen.

2 opmerkingen:

  1. Dat zou ook wel een stoere kentekenplaat zijn...

    NEN-ISO 23081 of wellicht iets voor een bumperticker

    Honk your horn if you're pro NEN-ISO

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit moet wel de auto van Hans zijn...

    BeantwoordenVerwijderen