Archive Portal Europe

dinsdag 14 september 2010

Dingen op je mobiel

Op 500 meter van de finish een klapband krijgen. Dit is ding #22 van de 23 dingen en ik heb nog maar een paar dagen om het zaakje af te ronden. Krijgt iedereen een certificaat terwijl ik nog met mijn iPhone sta te kl#@!$. Een smartphone is een geweldig bezit, maar het slokt ook onevenredig veel tijd op: mailen, twitteren, bloggen, Facebooken, treinreizen plannen, spelletjes spelen, films kijken, muziek luisteren, internetten en voetbal kijken. Het houdt niet op, tenzij iemand je belt. Vreselijk onhandig die functie.

http://gizmodo.com/5624141/microsofts-1-billion-smart-phone-bet-thats-chump-change

Voor mij is 2.0 pas begonnen na de ontvangst van de eerder genoemde telefoon. Twitteren, bloggen en Facebook: het heeft pas zin als je dat plaats en tijdsonafhankelijk kan doen. Net zoals een gesprek gebaat is bij live contact. Een prachtig voorbeeld waar dit allemaal toe kan leiden is augmented reality: met behulp van je iPhone, sociale netwerken en een stukje techniek de werkelijkheid verrijken. De realiteit met context verrijken. Moet de archivaris als muziek in de oren klinken.

Gowalla Spots Layar from C2K internet solutions on Vimeo.


Een tijdje heb ik ook bijgedragen aan de Gowalla verrijking, maar ik heb mij verplaatst naar foursquare. Want er deed geen archivaris met mij mee.

Voor archiefinstellingen kan de smartphone een handig instrument zijn. Zeker als men werk gaat maken van de smart van de phone. Zo heeft TNA al een app waarmee affiches gekocht kunnen worden.

Je zou ook kunnen denken aan een app waarmee een opdracht gegeven kan worden voor het maken van een digitale reproductie: je maakt een foto en stuurt hem met je telefoon door naar het archief © (dit idee heb ik reeds gepatenteerd).

De meerwaarde zit hem voor archieven dan ook in het overal en altijd kunnen participeren met de bezoeker: informatie delen, verrijken, verkopen en beschikbaar stellen.

1 opmerking:

  1. Ik voel me soms zo'n AA-er.

    Hi, my name is Tim and I'm addicted to my smartphone.

    Tot januari 2010 had ik een pseude-smart-phone, de Nokia N73. Vooral een portal naar mobiel internet. Waarmee ik me een kleine 2 jaar mee suf mobiel-internette. Praktisch was het niet, browser opstarten (... wachten) favorieten opstarten (... wachten) social media site opstarten (... wachten) enzovoorts.

    Januari 2010 kwam de HTC Hero in mijn leven, sneller mobiel internet en vooral apps.

    Voor een groot deel is mijn online gedrag nu tijd en plaatsonafhankelijk geworden. Hoewel daarin m.i. 'size - tot op zekere hoogte - matters -. Maar goed daar hebben de heren ontwikkelaars en marketeers ook al weer wat op gevonden: de Tablet. Grote voordeel daarvan is naast de maat dat je er ook niet mee gebeld kan worden ;-).

    Enige nadeel waar ik zo nu en dan nog wel eens tegen aanloop, hoewel het wat aan het veschuiven is... Is de dominantie van het iOS. Lange tijd leek enkel de Iphone het doel om een app voor te ontwikkelen. Maar eens kijken hoe we hier herfst 2011 in staan?

    BeantwoordenVerwijderen